El cost real d’un aliment: què paguem quan triem producte de proximitat?
Quan comprem una poma del Pallars o una col cultivada al Maresme, sovint ens fixem només en el preu. Però, què estem realment pagant? I sobretot, què estem guanyant com a societat? L’elecció d’un aliment de proximitat va molt més enllà del valor econòmic immediat: hi intervenen factors ecològics, socials i ambientals que configuren un model de consum més conscient i sostenible.
Valor afegit: salut, territori i sostenibilitat
Segons l’
informe del Departament d'Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural de la Generalitat de Catalunya, els aliments de proximitat, sovint lligats a pràctiques agrícoles més sostenibles, presenten un impacte ambiental menor. Això es deu a la reducció del transport (i per tant de les emissions), però també al fet que molts petits productors aposten per tècniques ecològiques o integrades.
A més, com destaca l’
Observatori del Món Rural, consumir productes locals ajuda a mantenir viu el teixit agrari i ramader català, especialment en zones rurals en risc de despoblament. Cada compra esdevé una eina per fixar població al territori i conservar la biodiversitat agrícola tradicional.
Cost social: qui guanya i qui perd?
Un estudi elaborat per
ARCA (Associació d’Iniciatives Rurals de Catalunya) assenyala que els productes venuts en circuits curts de comercialització (mercats, cooperatives, venda directa) permeten una millor retribució per al pagès. Mentre que en la gran distribució els intermediaris poden quedar-se fins al 70% del preu final, en els circuits curts el productor pot rebre fins al 80% del valor total.
Així, escollir proximitat significa, també, donar suport a un model més just per a qui produeix.
El fals mite del preu més car
És cert que alguns productes de proximitat poden tenir un preu superior al del supermercat, però cal considerar què inclou aquest preu. No només paguem l’aliment, sinó també la manera com ha estat produït, transportat, i quin impacte té en el nostre entorn. A més, moltes vegades, si es compren directament als productors (per exemple, a través de grups de consum o cooperatives), el preu és comparable o fins i tot inferior.
Quan triem un aliment, no només escollim gust o qualitat, sinó també quin tipus d’economia volem potenciar, quin territori volem preservar i quina empremta deixem al planeta. El cost real d’un aliment va molt més enllà del tiquet de caixa.
Fonts de consulta: